Mijn grootste fout
De grootst fout die ik gemaakt heb in mijn burn-out is koste wat het kost door willen blijven werken. Met pijn en moeite 10 uur werken, zo snel mogelijk willen opbouwen naar 20. Mijn leven stond alleen maar uit werken en werken aan herstel. En eerlijk is eerlijk door het blijven werken ging mijn herstel uiterst moeizaam en in de jaren erna ben ik steeds nog dingen tegen gekomen die niet verwerkt waren. Of die er nog niet veranderd waren en restverschijnselen van destijds.

Ontstaan Burn-out
Zo moet het dus NIET. Hoe dan wel. Ik neem je even mee in het ontstaan van een burn-out. De aanloop naar een burn-out kan namelijk jaren duren. En kan ook diverse oorzaken hebben. In die eerste fase weet je wel dat er iets is. Dat er iets niet goed voelt. Maar je luistert er niet naar.  Het is een fase waarin je roofbouw pleegt op jezelf. Een fase waarin je niet naar je hart en lichaam luistert. Een fase waarin je moeite hebt met grenzen aangeven. En op een gegeven moment gaat deze fase over in een overspannen fase. Je meld je vaker ziek. Of je gaat nog harder rennen. Gefrustreerd over het feit dat het allemaal niet lukt. Je legt je lat steeds hoger.  En je staat op het randje. Op het punt om om te vallen. Je bent moe, uitgeput, leeg, gefrustreerd. Het lijkt wel of je steeds meer vergeet en het is een chaos. Je bent Burn-out. Chronische stress heeft gezorgd voor uitputting op alle fronten.

Ben ik de enige?
En je bent niet de enige, 17% van de beroepsbevolking in Nederland ervaart burn-out gerelateerde klachten. Dat zijn meer dan een miljoen mensen! De vraag is luister je naar de klachten, of ren je door?

Ga doen wat je waarschijnlijk nooit gedaan hebt.
Als je in deze staat beland bent is het belangrijk dat je gaat doen wat je NIET gedaan heb. Ik hoor vaak, ik wil er alles aan doen en hard werken om hier uit te komen. Hard werken dat kun je wel. Veel doen ook. Begin eens met niets doen. Lukt dat? Waarschijnlijk niet. En hier ligt dus ook de eerste sleutel naar herstel. Kom tot rust. Zorg ervoor dat je alle verplichtingen af zegt. Zet ook je sociale contacten op een laag pitje. Zorg dat je geen druk gaat ervaren van afspraken of verplichtingen.  Wil je meer horen over de sleutels naar herstel bij een burn-out. Ik vertel je er graag meer over! En dat is gelijk ook de 2e sleutel. Zoek hulp. Ook dat is iets wat je waarschijnlijk niet vaak doet! Dus ik daag je uit! Maak eens een afspraak.